Tisdag

 
 
 

Alla biologiska varelser styrs av en rastlöshet – Okänd

 

Jag hotade en engelsman med stryk tidigare ikväll på Burger King. Pom var med och hon tog det helt lugnt.

   ”He's an idiot”, sa jag.

   ”I know.” Hon tog ett försiktigt bett på sin hamburgare, som att hon var osäker på vart det hela skulle ta vägen: ”Here, have some chips?” erbjöd hon diplomatiskt.

   Och sen kommer den här figuren och försöker sätta sig vid vårt bord, och jag går bärsärk. Han har hållit upp kön i tjugo minuter med sina klagomål, tjafsat om helt oväsentliga saker, som att han ville ha sin hamburgare skuren i två delar, och när han fick den, klagade han och ville ha en större hamburgare. ”Go, or there will be a fist fight!” sa jag och slog näven i handflatan. Och det gjorde de, han och hans flickvän, och de blängde anklagande på mig med undflyende ögon, hur de nu lyckades med det. Men tjejen bakom disken gav mig tummen upp.

   ”I don't know about you. Who are you anyway?” sa Pom och skakade på huvudet. Hon skrattade. ”Here”, sa hon och sträckte fram sin sin hamburgare: ”Have a bite.”

   Det tog en stund för mig att lugna mer mig, på grund av det vanliga adrenalinet, och jag trodde att jag visste vad Pom tänkte: Jag önskar att jag hade träffat dig först.

   Men, vart hade Ross tagit vägen?

   Tidigare nu. Vi hade suttit med drinkar på mitt rum, Ross och jag och hans nya vän, Pom. Och när han gick iväg för att köpa Bacardi, eftersom han inte tyckte så mycket om Sang Som, sa jag till henne, för att skrämma henne lite, och jag ljög när jag sa: ”Ingen kvinna har någonsin lämnat mig – det är jag som lämnar dom.” Men det funkade inte. Hon tände en cigarett och ökade på snacket. Och hon pratade om helt andra saker. Hon berättade att hon kom från Chiang Mai och att hennes pappa var polis.

   Det var en rolig och galen kväll, och vi tappade bort Ross någonstans längs Khao San Road. Pom var en nätt och glad dam och hon såg mycket yngre ut än sina fyrtio år. Hon såg ut att ha levt ett behagligt liv. Och hennes tänder. Hon hade ett fantastiskt skratt. Vi gick längs Rambuttri. ”I know a place. Over there”, sa hon och pekade. Det var en av de nattöppna, mobila barerna. ”My friend”, sa hon och vi satte oss. Hon beställde en drink och jag tog en stor Leo. Sedan satt hela gänget och pratade och skrattade på thai. Och jag skrattade också. Men jag fattade ingenting av vad de snackade om. Pom vände sig not mig.

   ”Are you okay?” frågade hon

   ”Yes. Jag är helt okay.” Jag tog tre klunkar från mitt plastglas med Leo och lämnade resten bakom mig. ”Men jag behöver gå och lägga mig en stund.”

   ”Of course”, sa hon lite tillfälligt. ”Men senare måste jag kanske komma och sparka in din dörr.”

   Jag gick tillbaka till rummet. Jag var imponerad av hennes företagsamma ambitioner, och jag muttrade för mig själv: ”Sparka in... din dörr...” Jag var övertygad om att det fanns en klang där.   

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0