Tony's Gym

Min kompis Tony från Australien drev en liten restaurang bredvid Family Mart. Men det fanns minst ännu en Tony från Australien här i Pattaya och hans namn syntes överallt i kvarteret. Han drev tre gym och tre hotell bara på den här gatan, och hans nattklubb låg en bit längre bort. Det var Tony's med meterhöga bokstäver överallt och Tony själv log på jättelika porträtt med armarna i kors och utstrålade entreprenörsanda.
   Detta var Tony in Totale.
   Han hade ett imperium här, och det var något annat än den där arrogante lille fjanten i Kalmar som också hade haft sitt namn i jättebokstäver över Larmtorget med tillägget in totale.

Jag hade flyttat in i en trevlig liten lägenhet med kök, sovrum och balkong, som givetvis ägdes av Tony, och det ingick gratis träning på ett av gymen. Tvärs över gatan låg Tony's Fittnesscenter som hade öppet dygnet runt. Från min balkong kunde jag se in genom de stora panoramafönstren där folk svettades i kampen mot maskinerna, oavsett vad klockan var.
   ”Vad är det med den här Tony med alla skyltar och jättebilder?” undrade jag. ”Har han komplex, eller nåt?”
   Kita ryckte på axlarna. ”Vill du följa med till Jomtien, så kan vi äta på matmarknaden?”
   Jag styrde hennes scooter ut i vänstertrafiken och Kita satt bak, prydligt i sekreterarställning, med högerfoten på fotpinnen och vänsterbenet över högerknät, eftersom hon bar den traditionella rödrosa kjolen hon brukade använda vid buddistceremonierna.

 

Jag gick till gymet. Det var ett bra gym med fria vikter på bottenplanet och maskinerna stod en trappa upp. Det var en del ryssar som tränade här. De hade svällande ballongmuskler, röda blemmor på axlarna och vätskesvullna ansikten som gav deras anletsdrag ett grodliknande utseende. Jag gissade att det inte bara var havregrynsgröt de här pojkarna stoppade i sig.
   Jag pratade med Rupert. Han hade kommit fyra som Norges starkaste man bara några år tidigare.
   ”Det som knäckte mig var stenkloten, det är svårt att få grepp om dom jävlarna.”
   ”Det kan jag tänka mig.”
   Han var en bjässe, hans enorma kroppshydda och den rakade skallen fick mig att tänka på jätten som Jack möter när han klättrar upp för bönstjälken.
   ”Men, känn här...” Han spände sin biceps. Jag kände på den.
   ”Det är bara fett”, sa han. ”Men jag är inte ute efter en sixpack, som grabbarna som står därborta och speglar sig. Jag är bara ute efter styrka. Jag har utmanat alla som kommer hit – om dom kan göra detsamma som jag gör får dom 3000 baht.”
   ”Och vad är det?”
   ”Att ta den tyngsta hanteln här, den väger 61 kilo, och göra en bicepspress mot knät. Hittills är det ingen som har klarat det. Vill du pröva?”
   ”Jag tror inte det. Så, du kör den en gång.”
   ”Ja. Men om två veckor ska jag börja träna på två.”
   Jimmy såg sydeuropeisk ut men han var svensk. Han hade bott i Benidorm i några år där han ägde ett gym men nu hade han sålt det och flyttat hit. Han var en bit äldre än jag men han var i bra form. Han frågade på stockholmska:
   ”Var bor du i Sverige?”
   ”Kalmar.”
   ”Jaså? Min förra fru kom från Kalmar. Vi har en dotter ihop. Har du sett Idol?”
   ”Nej.”
   ”Hon har varit med där. Förut var hon gift med Anders Bagge. Nu är hon gift med Niclas Wahlgren. Hon heter Laila.”
   Rupert kom fram och frågade om jag kunde hjälpa honom med en övning. Han ställde sig på knä med händerna på rullpinnen, som bestod av ett hjul med en pinne genom. Jag lastade 65 kilo med vikter på hans rygg och han rullade sig ner i liggande ställning och upp igen medan svetten ångade om den omfångsrika kroppen. Han gjorde nio reps.
   ”Okay?” sa jag.
   ”Ja. Men jag är inte klar än. Kan vi göra två set till? Jag ska bara vila lite först.”
   Han körde två set till, en tia och en elva. Han ställde sig upp. Det låg en rejäl svettpöl på golvet.
   ”När man har gjort den här känner man sig som Superman”, sa han och sträckte på ryggen. ”Kolla här!” Han förde samman händerna, spände armarna och axlarna, och för ett ögonblick var det som att hela gymet krympte i storlek.
   Rupert torkade bort svetten i pannan med en handduk. Den behövde en urvridning. ”Jag och en kompis ska gå på bio imorgon” sa han när hans andhämtning hade lugnat ner sig. Han återhämtade sig snabbt. ”Det är med Arnold Schwarzenegger och Sylvester Stallone i samma film. Den heter Escape Plan. Vill du hänga på?”

   ”Jag har någon som bor hos mig. Jag kanske går med henne.”
   ”Ja. Tänk dig själv, Schwarzenegger och Stallone i samma film. Dom två är dom bästa skådespelarna i hela världen.”

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0